Wir sind bunt
Die Ostertag-Realschule Leonberg feiert die Aufnahme in das Netzwerk Schule ohne Rassismus – Schule mit Courage
Nach knapp zweijähriger Vorbereitung wurde die Ostertag-Realschule am 29.1.25 in das größte deutsche Netzwerk für den Einsatz gegen Rassismus und für die Menschenwürde aufgenommen.
Rund 400 Schülerinnen und Schüler der ORS, viele Eltern und das Kollegium haben sich am Vormittag im mit Schülerarbeiten und Plakaten geschmückten Foyer der Schule versammelt, um mit der Auftaktveranstaltung das neue Siegel mit Leben zu füllen.
Sonja Irmler de Garcia führte die Schulgemeinschaft unter dem Motto „Wir sind bunt“ durch das Programm, durch das sich das Lernziel Demokratie wie ein roter Faden zog.
Das Thema Gleichwertigkeit im Schulalltag begeisterte das Publikum in der anschließenden Rede des Schulsozialarbeiters Sven Schmidt. Er stellte heraus, dass gegenseitiger Respekt, Redebereitschaft, Verständnis und Toleranz jeden Tag gelebt werden müssen.
Die schülernahe Ansprache setzte Marc Bartosch, Pate von Schule ohne Rassismus – Schule mit Courage der Ostertag-Realschule, seines Zeichens selbst Schulsozialarbeiter, fort. Einst selbst Schüler, später Praktikant an der ORS, auch sonst kein Unbekannter in Leonberg und weit über die Stadtgrenzen hinaus in seiner Eigenschaft als Gründer des Footballteams Alligators und aktiver Fußballtrainer der Mädchen bekannt, unterstrich er auch aus sportlicher Sicht die Wichtigkeit, die Werte des neuen Aushängeschildes mit Leben zu füllen.
Ein Novum im Netzwerk, gleich zwei Schulsozialarbeiter in verschiedenen, sich ergänzenden Funktionen zu haben, freute Dr. Niels Joeres, der für die Landeskoordination Baden-Württemberg die Urkunde und das Schild des Netzwerks überreichte und die zahlreichen bisherigen Aktionen der ORS auf dem Weg zur Auftaktveranstaltung Revue passieren ließ: Im Curriculum verankerte Demokratiebildung, Muttertags-Café zur Stärkung der Mütter mit Migrationshintergrund, Aktionen im Jugendhaus zum interkulturellen Zusammenhalt mit der Schulsozialarbeit, das Feiern interkultureller Feste, dem häufigen internationalen Angebot des Klassenkuchenverkaufs oder die Workshops von Art helps: „Brücken bauen, Verständnis, Toleranz und Integration fördern“.
Seit Februar 2023 hat die Projektgruppe Schule ohne Rassismus – Schule mit Courage unter Federführung der Lehrkräfte Nicole Dilz, Susanne Kurt und Seyma Bozkurt darauf hingearbeitet, schließlich am Ende der feierlichen Auftaktveranstaltung das Siegel verliehen zu bekommen. Mit einem Schülertanz und einem überwältigenden, von den Eltern und der Schülerschaft gespendeten internationalen Buffet endete die Kick-off Veranstaltung. Diese auf Dauer angelegte Selbstverpflichtung begleitet die ORS nun zukünftig mit vielen weiteren Projekten im Schulalltag.
Aufnahmefeier am 29.01.2025 in das Netzwerk Schule ohne Rassismus – Schule mit Courage
Ostertag-Realschule Erklärung zur Barrierefreiheit
We firmly believe that the internet should be available and accessible to anyone, and are committed to providing a website that is accessible to the widest possible audience, regardless of circumstance and ability.
To fulfill this, we aim to adhere as strictly as possible to the World Wide Web Consortium’s (W3C) Web Content Accessibility Guidelines 2.1 (WCAG 2.1) at the AA level. These guidelines explain how to make web content accessible to people with a wide array of disabilities. Complying with those guidelines helps us ensure that the website is accessible to all people: blind people, people with motor impairments, visual impairment, cognitive disabilities, and more.
This website utilizes various technologies that are meant to make it as accessible as possible at all times. We utilize an accessibility interface that allows persons with specific disabilities to adjust the website’s UI (user interface) and design it to their personal needs.
Additionally, the website utilizes an AI-based application that runs in the background and optimizes its accessibility level constantly. This application remediates the website’s HTML, adapts Its functionality and behavior for screen-readers used by the blind users, and for keyboard functions used by individuals with motor impairments.
If you’ve found a malfunction or have ideas for improvement, we’ll be happy to hear from you. You can reach out to the website’s operators by using the following email
Our website implements the ARIA attributes (Accessible Rich Internet Applications) technique, alongside various different behavioral changes, to ensure blind users visiting with screen-readers are able to read, comprehend, and enjoy the website’s functions. As soon as a user with a screen-reader enters your site, they immediately receive a prompt to enter the Screen-Reader Profile so they can browse and operate your site effectively. Here’s how our website covers some of the most important screen-reader requirements, alongside console screenshots of code examples:
Screen-reader optimization: we run a background process that learns the website’s components from top to bottom, to ensure ongoing compliance even when updating the website. In this process, we provide screen-readers with meaningful data using the ARIA set of attributes. For example, we provide accurate form labels; descriptions for actionable icons (social media icons, search icons, cart icons, etc.); validation guidance for form inputs; element roles such as buttons, menus, modal dialogues (popups), and others. Additionally, the background process scans all the website’s images and provides an accurate and meaningful image-object-recognition-based description as an ALT (alternate text) tag for images that are not described. It will also extract texts that are embedded within the image, using an OCR (optical character recognition) technology. To turn on screen-reader adjustments at any time, users need only to press the Alt+1 keyboard combination. Screen-reader users also get automatic announcements to turn the Screen-reader mode on as soon as they enter the website.
These adjustments are compatible with all popular screen readers, including JAWS and NVDA.
Keyboard navigation optimization: The background process also adjusts the website’s HTML, and adds various behaviors using JavaScript code to make the website operable by the keyboard. This includes the ability to navigate the website using the Tab and Shift+Tab keys, operate dropdowns with the arrow keys, close them with Esc, trigger buttons and links using the Enter key, navigate between radio and checkbox elements using the arrow keys, and fill them in with the Spacebar or Enter key.Additionally, keyboard users will find quick-navigation and content-skip menus, available at any time by clicking Alt+1, or as the first elements of the site while navigating with the keyboard. The background process also handles triggered popups by moving the keyboard focus towards them as soon as they appear, and not allow the focus drift outside it.
Users can also use shortcuts such as “M” (menus), “H” (headings), “F” (forms), “B” (buttons), and “G” (graphics) to jump to specific elements.
We aim to support the widest array of browsers and assistive technologies as possible, so our users can choose the best fitting tools for them, with as few limitations as possible. Therefore, we have worked very hard to be able to support all major systems that comprise over 95% of the user market share including Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera and Microsoft Edge, JAWS and NVDA (screen readers).
Despite our very best efforts to allow anybody to adjust the website to their needs. There may still be pages or sections that are not fully accessible, are in the process of becoming accessible, or are lacking an adequate technological solution to make them accessible. Still, we are continually improving our accessibility, adding, updating and improving its options and features, and developing and adopting new technologies. All this is meant to reach the optimal level of accessibility, following technological advancements. For any assistance, please reach out to